PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Chlor (Cl)
 
 
Rola w organizmie
   Wchodzi w skład wszystkich wydzielin organizmu, np. występuje w pocie, ślinie, płynie mózgowo-rdzenoiwym, surowicy krwi, moczu. Chlor wraz z sodem i potasem odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej i ciśnienia osmotycznego. Wraz z sodem dba o prawidłową gospodarkę wodną w komórkach Chlor reguluje równowagę elektrolitów w organizmie. Jest jednym ze składników kwasu solnego w żołądku, wspomaga przyswajanie witaminy B12.
 
Niedobór składników mineralnych
   Dieta z reguły zapewnia zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Zbyt mała zawartość chloru w organizmie powoduje niedobór kwasu żołądkowego, co prowadzi do nieprawidłowości w procesie trawienia i wywołuje osłabienie mięśni. Przy ubytku sięgającym 45g powstaje zagrożenie życia, gdyż może dojść do obrzęku mózgu. Niedobór może wystąpić po długo otrzymujących się wymiotach lub biegunce, zwłaszcza gdy spożywa się jedzenie o małej zawartości soli kuchennej
 
Nadmiar składników mineralnych
   Istnieje związek między zwiększonym spożyciem soli kuchennej, a nadciśnieniem tętniczym krwi. Organizm potrzebuje 0,6-3,5 g soli dziennie. Człowiek zazwyczaj spożywa od 8-16g soli, czyli podaż jest za duża.
 
Źródła w diecie
   Sól kuchenna, mleko, mięso, mięso wędzone, ser camembert i Edamem, wody mineralne, tuńczyk w oleju i śledzie majtasy, płatki kukurydziane.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 
 

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak