PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 

Cholina i inozytol – substancje witaminopodobne
 
CHOLINA
 
Rola w organizmie 
   Cholina jest częścią neuroprzekaźnika acetylocholiny, który przewodzi sygnały nerwowe. Cholina ułatwia transport tłuszczów z wątroby do innych narządów oraz wchłanianie i zużywanie go w komórkach. Działa jako antyoksydant chroniący przed wolnymi rodnikami i przed utlenianiem. Obniża poziom cholesterolu we krwi. Wzmacnia wątrobę. Działa oczyszczająco, usuwając substancje szkodliwe. Usprawnia pracę mózgu i poprawia pamięć. Wspomaga produkcję hormonów. Stres dwukrotnie zwiększa zapotrzebowanie na cholinę.
 
Niedobór witaminy    Skutkiem niedoboru może być nagromadzenie tłuszczu w wątrobie, wzrost cholesterolu we krwi, wzrost ciśnienia tętniczego i uszkodzenie nerek. Brak choliny może odpowiadać za choroby serca, wrzody żołądka, wysokie ciśnienie, zaburzenia trawienne, zahamowanie wzrostu oraz uszkodzenie wątroby i nerek. Może powodować obniżenie sprawności umysłowej, pamięci, upośledzać zdolność koncentracji, powodować bezsenność, rozdrażnienie, bóle głowy, szum w uszach, zaparcia.
 
Nadmiar witaminy   Objawami przedawkowania choliny mogą być wymioty, nudności, biegunka.
 
Produkty spożywcze zawierające witaminy    Najlepsze źródła to: żółtka jaj, podroby, drożdże, warzywa zwłaszcza strączkowe, chude mięso, mleko, soja, kiełki pszenicy.
 
 

 
 
INOZYTOL
 
Rola w organizmie 
   Inozytol przeciwdziała odkładaniu się tłuszczów w wątrobie i innych narządach. Uczestniczy w przenoszeniu sygnałów nerwowych i reguluje działanie enzymów. Należy do najlepszych środków odprężających. Stoi na straży równowagi miedzi i cynku w komórkach mózgu. W komórce z cząstek inozytolu powstają jego aktywne sole kwasu fosforowego, które aktywizują neuroprzekaźniki. Chroni przed arteriosklerozą. Uczestniczy w wytwarzaniu spermy. Poprawia stan włosów, zapobiega zaparciom. Obniża ciśnienie krwi powstałe wskutek stresu. Bierze udział w przemianach glukozy. Chroni przed neuropatią cukrzycową.
 
Niedobór witaminy 
   Aby organizm mógł wykorzystać inozytol z pożywienia potrzebny jest enzym fytaza, który znajduje się w soku jelitowym i kosmkach jelitowych. Zaburzenia w tym środowisku np. z powodu korzystania z półgotowych produktów lub potraw przyrządzanych w kuchenkach mikrofalowych może doprowadzić do niedoboru inozytolu. Prowadzi też do wypadania włosów, zaparć, wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, wysypki skórnej, nadpobudliwości oraz zmian nastroju.
 
Nadmiar witaminy
   Nie zaobserwowano objawów nadmiaru inozytolu.
 
Produkty spożywcze zawierające witaminy 
   Owoce cytrusowe z wyjątkiem cytryn, wątroba cielęca, wieprzowina, orzechy, kiełki pszenicy, pełnoziarniste produkty zbożowe, fasola, soczewica, mleko.
 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak