PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Energia
 
Energetyczne składniki pożywienia to węglowodany, tłuszcze i białka.
 

 
   Węglowodany powinny stanowić większość spożywanych pokarmów.  Dzielimy je na wysokocząsteczkowe, tzw. Wielocukry, jak skrobia i celuloza i niskocząsteczkowe, które składają się z jednej lub dwóch cząstek, czyli jedno lub dwucukry. Podczas procesu trawienia organizm bez trudu przyswaja cukier i skrobię, ale celuloza przechodzi przez żołądek nie strawiona i dopiero bakterie jelitowe przetwarzają ją tak, aby mogła być wchłonięta przez ścianki jelit. Musi być więc rozłożona na cząsteczki cukrów prostych. Przy trawieniu pokarmów zawierających skrobię oraz składniki błonnikowe powstające cukry są wolniej przyswajane i przetwarzane. Zapobiega to gwałtownemu nawrotowi uczucia głodu jak w przypadku spożycia  cukrów prostych. Osoby, które spożywają składniki o niskiej gęstości składników odżywczych (słodycze) narażone są  na skutki niewłaściwego odżywiania, a przede wszystkim na powstanie nadwagi dlatego należy spożywać większe dawki pokarmów o wysokiej zawartości niezbędnych do życia składników, aby je zrównoważyć.
Tłuszcze to przede wszystkim glicerol i kwasy tłuszczowe. Zawierają też wiele innych składników, jak rozpuszczalne w tłuszczach witaminy, związki barwiące i nadające zapach, a także przeciwutleniacze, które chronią tłuszcze przed utlenianiem oraz cholesterol i sterole roślinne. Kwasy tłuszczowe mamy nasycone atomami wodoru  i nienasycone. W przypadku braku dwóch atomów wodoru zaliczamy do jednonienasyconych lub wielonienasyconych, czyli niezbędnych (NNKT) kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe, których organizm nie jest w stanie wytworzyć, to kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6, zawarte w olejach rybnych i niektórych roślinnych, jak lniany, rzepakowy i sojowy. Nie ulega wątpliwości, że u osób dorosłych     spożycie dużych ilości nasyconych kwasów tłuszczowych zwiększa ryzyko powstawania chorób serca i naczyń krwionośnych. Powinny więc  być równoważone kwasami tłuszczowymi jednonienasyconymi i wielonienasyconymi.
Białka (proteiny). Ich wartość zależna jest od  składających się na nie aminokwasów. Białka pochodzenia zwierzęcego mają wyższą wartość odżywczą od białek roślinnych. Białka zawarte w rybach, mięsie, jajach, przetworach mlecznych zawierają aminokwasy o składzie bardziej zbliżonym do tkanek organizmu ludzkiego niż białka roślinne. Niedostateczna podaż białek prowadzi do zahamowania rozwoju fizycznego i psychicznego. Słabnie sprawność organizmu i chęć do pracy, spada odporność na choroby zakaźne. Jak wynika z badań naukowych, ludność krajów uprzemysłowionych zjada zbyt wiele pokarmów białkowych, wskutek czego pojawiają się choroby przemiany materii i obciążają nadmiernie pracę nerek.
Nasza dieta powinna być zatem różnorodna i zrównoważona. Oprócz składników energetycznych powinna zawierać składniki nieenergetyczne, takie jak witaminy i składniki mineralne oraz składniki niezbędne dla życia(takie, których organizm nie jest w stanie wytworzyć sam), wspomagające (np. substancje błonnikowe) oraz składniki, które można zastąpić innymi.
 
Źródło: Prof.dr I. Elmadfa, Prof. Dr E. Muskat, Wielkie tabele kalorii i wartości odżywczych, Muza S.A. Warszawa, 2003
 
 
 
 

 

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak