PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Jod (I)
 
 
Rola w organizmie
   Tarczyca do produkcji hormonów T3i T4 potrzebuje jodu. Hormony te mają wielokierunkowy wpływ na wzrost i rozwój ustroju. Prawidłowe stężenie jodu chroni przed niedoczynnością lub nadczynnością tarczycy i powstaniem wola. Nasila popęd płciowy, usprawnia myślenie, wpływa na witalność, prawidłową czynność serca, wzrost, zdrową skórę, włosy, paznokcie, stan ogólny systemu odpornościowego, pomaga przezwyciężać stresy.
 
Niedobór składników mineralnych
   Na niedobory jodu cierpi około 500 milionów ludzi na świecie, przede wszystkim kobiety. Niedobór jodu może być przyczyną zahamowania wzrostu, rozwoju płciowego, umysłowego, głuchoty, kłopotów z nauką (obniżenie współczynnika inteligencji IQ aż o 13,5 pkt). Niedoczynność tarczycy spowodowana niedoborem jodu bywa przyczyną poronień oraz niemożności zajścia w ciążę. Na brak tego pierwiastka wskazują też: ochrypła mowa, nadmiar cholesterolu, znużenie, brak chęci do życia, bezsenność, powolność umysłowa, suche i łamliwe włosy, drżenie kończyn, marznięcie, zmniejszona odporność na stres.
 
Nadmiar składników mineralnych 
   Duże dawki jodu mogą działać niszcząco na komórki tarczycy i upośledzić zachodzące w niej procesy. Może wtedy dojść do powstania wola jodowego, choroba Gravesa-Basedowa.
 
Źródła w diecie
   Najwięcej jodu zawierają ostrygi, węgorz, śledź, sardynki, makrela, łosoś. A także tran, ziemniaki, brokuły, zielonej sałacie, serach pleśniowych. Dla dobrego wykorzystania jodu potrzebne są witaminy.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 

 
utworzone w prot | Hosting zapewnia o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak