PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Magnez (Mg)
 
 
Rola w organizmie
   Jest ważnym elementem w funkcjonowaniu enzymów, które biorą udział w przemianie materii. Wpływa korzystnie na układ nerwowy. Bez magnezu nie byłaby możliwa synteza adrenaliny i noradrenaliny. Odpowiedni jego poziom w organizmie jest warunkiem dopływu substancji energetycznych do mózgu. Przy przewlekłym deficycie może dojść do niedoboru dopaminy i pojawiają się kłopoty z pamięcią i koncentracją. Chroni przed chorobami naczyń krwionośnych oraz zapobiega nadciśnieniu tętniczemu. Hamuje odkładanie się cholesterolu na ściankach tętnic, reguluje bicie serca, obniża ryzyko wystąpienia zawału. Wydłuża czas krzepnięcia krwi, wzmacnia kości i szkliwo zębów, ma korzystny wpływ na stan prostaty u mężczyzn. Poprawia kontrolę nad trzymaniem moczu chroni przed toksynami, przeciwdziała tworzeniu się kamieni nerkowych, wzmacnia układ odpornościowy. Bierze udział w wytwarzaniu insuliny i przenoszeniu cukru do komórek.
 
Niedobór składników mineralnych
   Niedobór magnezu występuje u 30-60% Polaków. Z powodu deficytu magnezu cierpi przede wszystkim psychika. Występują też zaburzenia rytmu serca, bóle w okolicy serca, bladość, nadmierne pocenie się, nadciśnienie tętnicze. Niekorzystnie wpływa na sprawność mięśni. Do innych objawów należą: brak apetytu, zahamowanie wzrostu, wypadanie włosów, łamliwość paznokci, mimowolne moczenie nocne, przebarwienia szkliwa zębów, brak koordynacji ruchów. Bardzo niski poziom magnezu prowadzi do chorób układu oddechowego, przewlekłych zaburzeń układu pokarmowego, łysienia, puchnięcia dziąseł, miażdżycy.
 
Nadmiar składników mineralnych 
   Zbyt duże stężenie magnezu może być następstwem niewydolności nerek. Oznaki to: ospałość, osłabienie, zaczerwienienie skóry, osłabienie mięśni, mrowienie w rękach i nogach. Jeśli jednak nerki są zdrowe ryzyko przedawkowania nie istnieje, bowiem nadwyżki wydalane są z moczem.
 
Źródła w diecie
   Dużą zawartość magnezu mają: kakao, czekolada, pestki dyni, orzeszki ziemne, fasola, groch, kasza gryczana, migdały, kukurydza, płatki owsiane, makrele, łosoś, śledzie, banany, rodzynki, suszone śliwki.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak