PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Miedź (Cu)
 
 
Rola w organizmie
   Miedź jest konieczna dla zachowania zdrowego organizmu. Bierze udział w produkcji hemoglobiny i enzymów. Pobudza także enzymy do działania. Spełnia pozytywną rolę przy utrzymywaniu zdrowego serca i naczyń krwionośnych. Miedź pobudza włosy do wzrostu, wspomaga leczenie anemii, zmniejsza odczyny zapalne i ułatwia gojenie się ran. Miedź i witamina C współdziałają przy produkcji kolagenu.
 
Niedobór składników mineralnych
   Zbyt niskie stężenie miedzi objawia się często niedokrwistością, ponieważ zakłócone jest powstawanie czerwonych ciałek i przetwarzanie żelaza. niedobór wpływa na pigmentację skóry i włosów. Występuje zmniejszona ilość białych krwinek. Jeśli miedzi jest więcej niż cynku, łatwiej się przeziębiamy. Niedobór miedzi może być przyczyną utraty wrażeń smakowych. Deficyt prowadzi do obniżonej sprawności enzymów i w efekcie do zakłóceń w działaniu centralnego układu nerwowego. Wzrasta cholesterol i zwiększa się ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Objawy niedoboru u dzieci widoczne są gołym okiem. Mają bladą skórę, odbarwione włosy, rozszerzone żyły i z reguły cierpią na biegunkę.
 
Nadmiar składników mineralnych 
   Nadmiar źle wpływa na serce, ponieważ osłabia przeciwutleniające  działanie selenu nadmiar miedzi niszczy florę bakteryjną jelit. Do zatrucia miedzią może dojść w wyniku dziedzicznej choroby Wilsona, która charakteryzuje się nadmiernym gromadzeniem miedzi w wątrobie i mózgu.
 
Źródła w diecie
   Bogate w miedź są ostrygi, homary, gotowana wątroba, awokado, gotowane ziemniaki, banany, gotowana marchew.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak