PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Potas (K)
 
 
Rola w organizmie
   Potas wraz z sodem reguluje równowagę sodowo-potasową, a to wpływa na ilość zatrzymanej wody w organizmie i na funkcjonowanie nerek. Pobudza wydzielanie insuliny, bierze udział w przewodnictwie nerwowym, obniża ciśnienie krwi. Odgrywa ważną rolę przy regulacji rytmu serca. Sole potasowe zachowują właściwe pH. Przyczynia się do usuwania ubocznych produktów przemiany materii. Pomaga dostarczyć tlen do mózgu, a więc zwiększa sprawność umysłową, ułatwia jasność myślenia jest składnikiem soków trawiennych, pobudza ich wydzielanie i dzięki temu wspomaga trawienie.
 
Niedobór składników mineralnych
   Niedobór tego pierwiastka może być spowodowany nadużywaniem środków przeczyszczających i moczopędnych. Także obfite pocenie się i mała ilość wypijanej wody wypłukuje potas z organizmu. Do wczesnych objawów niedoboru należą: apatia, zmęczenie, oraz nadmierne pragnienie. Późniejsze to: zawroty głowy, kołatanie serca, nerwowość, podwyższenie poziomu cholesterolu, bezsenność, obrzęki. Zwiększa się łamliwość kości, pojawiają się skurcze mięśni. Źle funkcjonuje mózg, praca umysłowa jest utrudniona, następuje pogorszenie pamięci. Deficyt potasu może się też objawić nieregularną pracą serca oraz trudnościami w oddychaniu.
 
Nadmiar składników mineralnych 
   Bardzo wysokie stężenie stanowi zagrożenie życia. Ilość potasu we krwi zwiększa się w wyniku niektórych schorzeń: niewydolności nerek, zakażeń, krwotoków z przewodu pokarmowego. Pierwszymi objawami nadmiaru potasu są mrowienie w okolicy ust i języka, mrowienie nóg, osłabienie siły rąk.
 
Źródła w diecie
   Znajdziemy go w większości produktów spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Szczególnie bogate w ten pierwiastek są: awokado, banany, ziemniaki, fasola, surowa marchew,, pieczywo żytnie, bekon, szpinak, suszone owoce, orzechy, figi, ananasy, pomidory, kalarepa, kakao, czekolada. Odpowiednie stężenie potasu we krwi pomaga utrzymać właściwą ilość magnezu.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 

 
utworzone w prot | Hosting zapewnia o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak