PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Selen (Se)
 
 
Rola w organizmie
   Ten śladowy pierwiastek znajduje się we wszystkich komórkach, ale najwięcej jest go w wątrobie, nerkach, sercu i śledzionie. Panowie potrzebują go więcej, ponieważ w jądrach i przewodach nasiennych gromadzi się prawie połowa zasobów tego pierwiastka i wraz z wytryskiem nasienia następuje jego utrata. Najważniejszą funkcją selenu jest wytwarzanie ważnego enzymu, peroksydazy glutationowej, który chroni czerwone ciałka krwi i błony komórkowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i zapobiega chorobom zwyrodnieniowym związanym z wiekiem. Współdziałając z witaminą E, wzmacnia układ odpornościowy oraz czynność tarczycy, może obniżać ryzyko zachorowania na nowotwór, przeciwdziała skutkom toksycznego działania tytoniu, ochrania przed marskością wątrobę, chroni skórę przed działaniem promieni ultrafioletowych. Pomaga zapobiegać takim chorobom jak artretyzm i stwardnienie rozsiane. Zwiększa liczbę plemników i ich ruchliwość, jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój płodu. Dzieci z zespołem Downa mają niskie stężenie selenu we krwi.
 
Niedobór składników mineralnych
   Technologiczna obróbka i zmniejszenie jego zawartości w glebie i w wodzie prowadzą do niedoboru tego pierwiastka. Skutkiem jest osłabienie lub uszkodzenie mięśnia sercowego. Zwiększa się ryzyko powstania nowotworu. Wpływa niekorzystnie na stan cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów, przewlekłą niewydolność nerek oraz zaćmę. Powoduje zły nastrój, lęki i zdenerwowanie. Może być przyczyną wad u  dziecka. Deficyt wpływa także na zmęczenie, podatność na infekcje, przedwczesne starzenie się, słabą potencję seksualną. Ocenia się, że gdyby większość ludzi przyjmowała dodatkowe dawki selenu, zachorowalność na nowotwory zmniejszyłaby się o 70%.
 
Nadmiar składników mineralnych 
   W dużych dawkach jest niezwykle toksyczny (kiedy przekracza 600 mcg na dobę). Powoduje łysienie, uszkodzenia skóry, paznokci, puchnięcie palców, wymioty, przemęczenie. Wysokie stężenie może ułatwić powstawanie nowotworów. Gleba Kolumbii i niektórych rejonów Brazylii zawiera duże ilości tego mikroelementu.
 
Źródła w diecie
   Bogate w selen są orzechy brazylijskie, ryby morskie, nieoczyszczona sól morska i kopalna, wołowa i cielęca wątroba, nerki, serce, drożdże, grzyby, pomidory, pszenica, nasiona słonecznika, czosnek, cebula. Polskie normy dziennego zapotrzebowania na selen  w mikrogramach: niemowlęta 10-15, dzieci 20-30, dziewczęta >12 lat 60, kobiety w ciąży 65, karmiące 75, chłopcy 13-15lat 60, chłopcy>13 r.ż. i mężczyźni 70.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak