PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Wapń (Ca)
 
 
Rola w organizmie
   Jest niezbędny do budowy szkieletu. Jeżeli jego poziom we krwi obniża się to wapń zgromadzony w szkielecie, w krótkim czasie, zostaje wykorzystany do zwiększenia jego ilości w jelitach. Kości dzięki ciągłym procesom wymiany wapnia stale się odnawiają, z wiekiem stają się twardsze. Prawidłowe gromadzenie się wapnia zależy  w dużej mierze od ćwiczeń fizycznych. Chroni przed chorobami dziąseł i parodontozą. Zapewnia odpowiednią krzepliwość krwi. Działa korzystnie na serce. Obniża poziom cholesterolu. Tam, gdzie ludzie piją twardą wodę, czyli o dużej zawartości wapnia, magnezu i litu, o wiele rzadsze są choroby sercowe. W komórkach nerwowych odpowiedzialny jest za przekazywanie impulsów. Wzmacnia błony komórkowe i tkankę łączną. Od niego zależy działanie wielu enzymów, funkcjonowanie mięśni, odprężone nerwy, optymizm, entuzjazm, pogodny wyrównany nastrój, zdrowy sen.
 
Niedobór składników mineralnych
   Poziom wapnia zmniejszają: kawa, alkohol, leki moczopędne, nadmiar białka w diecie. Jego wchłanianie obniżają też choroby przewodu pokarmowego. Przy deficycie wapnia wystąpić mogą: skurcze mięśni, uczucie mrowienia i drętwienia w kończynach, ból w stawach, zwolnienie tętna, chroniczne zmiany skórne, kruchość i  łamliwość włosów i paznokci, próchnica zębów. Długotrwały niedobór wapnia prowadzi do osteoporozy.
 
Nadmiar składników mineralnych 
   Przy nadmiarze wapnia pojawia się dezorientacja, wysokie ciśnienie krwi, nadwrażliwość skóry i oczu na światło, wzmożone pragnienie, wolna i nieregularna praca serca, bóle kości i mięśni, świąd skóry, wzmożone oddawanie moczu, metaliczny smak w ustach,, suchość w ustach. Nadmiar wapnia może zablokować wchłanianie cynku i żelaza.
 
Źródła w diecie
   Najważniejszym źródłem są produkty nabiałowe, oprócz masła. Poza tym znajduje się w fasoli, ościach ryb w konserwach, serach (ementaler i gouda), maku, ziarnie sezamowym, migdałach, kawiorze, soi, rzepie, ziarnach słonecznika, i w zielonych warzywach.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak