PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
A i beta-karoten
Rola w organizmie 
   Witamina ta pobudza wzrost kości, zębów i poprawia stan włosów, skóry, a także wzmacnia nabłonek i błony śluzowe: przewodu pokarmowego, moczowego, rozrodczego, płuc. Sprawia, że nabłonek jest wilgotny i zdrowy, a skóra sprężysta i odporna na uszkodzenia. Opóźnia starzenie i zapobiega zmarszczkom. Wspomaga gojenie się ran i leczenie chorób skóry. Zapobiega infekcjom i zakażeniom, zmniejsza ryzyko niektórych nowotworów. Jest konieczna do prawidłowego widzenia. Wpływa korzystnie na układ rozrodczy: jajniki, jądra, rozwój zarodka, wzrost. Umożliwia prawidłowy przebieg ciąży i laktacji. Reguluje wzrost i różnicowanie komórek dlatego powinna być przyjmowana pod kontrolą lekarza.
 
Niedobór witaminy 
   Niedobór witaminy A zdarza się rzadko. Jego objawy odczuwamy, gdy jest długotrwały. W wątrobie mamy jej zapasy nawet na 2 lata. Skutki niedoboru to zmniejszone widzenia zwłaszcza o zmroku, zmniejszone wydzielanie łez, mniejsza odporność na infekcje, choroby zakaźne, szczególnie układu oddechowego, odczuwamy bezsenność i zmęczenie. Skóra staje się sucha i szorstka, traci elastyczność, pojawiają się na niej uszkodzenia (gęsia skórka). Źle formują się kości, szkliwo zębów, zęby są krzywe i źle rozstawione,  następ uje spowolnienie wzrostu, brak apetytu, spadek wagi.
 
Nadmiar witaminy
   Symptomy jej nadmiaru pojawiają się po 6 godzinach po zażyciu nadmiernej dawki. Objawem może być krwawienie z dziąseł, owrzodzenie jamy ustnej, ból brzucha, głowy, kości i stawów. Drażliwość i gorączka. Ponadto nadmierne wypadanie włosów, suchość, swędzenie i pękanie skóry i warg, łuszczenie się naskórka. Odczuwamy zawroty głowy i osłabienie.
 
Produkty spożywcze zawierające witaminy 
   Witamina A : wątroba, nerki, masło, jaja, ser i śmietana z pełnotłustego mleka, tran, ryby, ostrygi. B-karoten: ciemnozielone, żółte i pomarańczowe owoce i warzywa czyli: brzoskwinie, arbuzy, cykoria, cynia, jarmuż, szpinak, liście kapusty, brokuły, marchew, pataty, morele, melony, dynia, sałata, pomarańcze, pomidory, szparagi.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006

 

MCportal.pl katalog stron

 

Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak