PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
B12 (kobalamina)
Rola w organizmie 
   Jest niezbędna do prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego. Wpływa na energetyczną przemianę materii, dzięki czemu zapewnia aktywność, wpływa na wzrost, pracę mięśni, ułatwia przemianę żelaza, tłuszczu i pobudza apetyt. Oddziałuje na funkcjonowanie karnityny „wyławiającej” z krwi tłuszcz i przenoszącej go do mitochondriów w komórkach, gdzie ulega on utlenieniu, dzięki czemu uzyskujemy energię. Odgrywa ważną rolę w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi i przeciwdziała niedokrwistości.. pomaga w odtwarzaniu kodu genetycznego. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i rozrodczego. Uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej ochraniającej komórki nerwowe, a także neuroprzekaźników nerwowych, które ułatwiają przepływ informacji między komórkami. Dzięki temu wykorzystuje się ją w leczeniu stwardnienia rozsianego. Podtrzymuje dobry nastrój i ułatwia osiągnięcie równowagi psychicznej po stresie, pomaga w uczeniu się i w koncentracji. Oddziałuje na układ kostny. Wchłanianie B12 upośledza tytoń.
 
Niedobór witaminy 
   Skutkiem niedoboru jest niedokrwistość, zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego. Brak tej witaminy towarzyszy ciężkim schorzeniom neurologicznym, takim jak stwardnienie rozsiane czy choroba Alzheimera. Może też być powodem stanów zapalnych w jamie ustnej, nieprzyjemnego zapachu z ust oraz dolegliwości menstruacyjnych.
 
Nadmiar witaminy
   Toksyczność B12 jest niewielka i nie jest ona szkodliwa nawet w dużych dawkach.
 
Produkty spożywcze zawierające witaminy 
   W przyrodzie jest jej niewiele, ale za to już małe jej dawki są bardzo aktywne. Produkty: wątroba, nerki, serce, chude mięso, ryby, skorupiaki, sery, jaja, drożdże piwne, śledzie, makrele.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006

 

 
 
 

 
utworzone w prot | Hosting zapewnia o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak