PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
B5 (kwas pantotenowy)
Rola w organizmie 
   W organizmie przekształca się w koenzym A, który reguluje uwalnianie energii z tłuszczów, węglowodanów i białek. Bierze udział w wytwarzaniu tłuszczów, cholesterolu i hormonów. Zapobiega przemęczeniu i usprawnia pracę systemu sercowo-naczyniowego i pokarmowego. Jest potrzebna do zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania nadnerczy. Wpływa na prawidłowe tempo wzrostu. Wytwarza hormony antystresowe, uczestniczy w syntezie przeciwciał dzięki czemu zwiększa odporność. Pomaga w regeneracji tkanek, opóźnia tworzenie się zmarszczek, starzenie się i siwienie, poprawia pigmentację i stan włosów
 
Niedobór witaminy 
   Niedobór powoduje bóle i sztywność w stawach, uczucie odrętwienia, skurcze w ramionach i nogach. Brak witaminy ma niekorzystny wpływ na skórę, włosy i paznokcie. Zbyt mało witaminy powoduje trudności z nauką, uczucie rozdrażnienia, depresję, cytatę koordynacji ruchów, kurcze mięśni, piekące stopy. Pojawiają się zaburzenia układu sercowo-naczyniowego i trawiennego..
 
Nadmiar witaminy
   Nadmiar jest wydalany z moczem. Jej bardzo wysokie dawki wywołują biegunkę i niewielkie bóle brzucha..
 
Produkty spożywcze zawierające witaminy 
   Najwięcej jej jest w wątróbce, mięsie, otrębach pszennych mleczku pszczelim, pstrągach, śledziach, makrelach, pestkach słonecznika, serach, orzechach, jajkach, owocach awokado, grzybach, mleku pełnym, kurczaku, soi, maśle orzechowym, bananach, pomarańczach, ziemniakach, drożdżach, zielonych warzywach, ciemnym ryżu, melonach, pełnoziarnistym chlebie.
 

Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 

 

 
 
 

utworzone w prot | Hosting zapewnia o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak