PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
F (FF)
Rola w organizmie 
   Przyczynia się do obniżenia masy ciała i wzrostu płodności. Przeciwdziała infekcjom i podnosi odporność na zakażenia. Jednocześnie hamuje reakcje organizmu przeciwko własnym antygenom. Przyspiesza i wzmaga produkcję żółci, co jest istotne w profilaktyce kamicy żółciowej. Zapobiega odkładaniu złogów nabłonkowo-organicznych w drogach żółciowych i moczowych. Zapobiega agregacji płytek krwi, czyli jest ważna w profilaktyce zawałów serca i udarów mózgu oraz miażdżycy. Chroni wątrobę i nerki przed stłuszczeniem i marskością. Obniża poziom cholesterolu w surowicy krwi. Korzystnie wpływa na stan skóry i włosów, przyspiesza zrost kości. Hamuje zmiany zwyrodnieniowe i rogowacenie gruczołów łojowych.
 
Niedobór witaminy 
   Niedobór powoduje: zaczerwienienie, suchość i łojotok skóry, złuszczanie naskórka, pękanie warg i kącików ust. Stany zapalne dziąseł i języka, krwawienie z nosa, przewlekłe stany zapalne powiek i spojówek, wysięki naczyniowe w oczach. O niedoborze może świadczyć wypadanie włosów, łamliwość paznokci oraz plamki na płytkach paznokciowych, matowe paznokcie, wolny wzrost włosów i paznokci, także rozdwajanie końcówek włosów, łupież, brak połysku. U mężczyzn powoduje zaburzenia w wytwarzaniu plemników, a u kobiet patologiczne zmiany w nabłonkach płciowych.
 
Nadmiar witaminy
   Nie ma szkodliwości nadmiaru tej witaminy, bo jest wielonienasyconym kwasem  tłuszczowym.
 
Produkty spożywcze zawierające witaminy 
   Dodaje się ją do potraw po ugotowaniu, gdyż wysoka temperatura niekorzystnie wpływa na właściwości odżywcze. Występuje we wszystkich olejach roślinnych, a także w orzechach i kiełkach pszenicy.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006

 

 
 
 

 
utworzone w prot | Hosting zapewnia o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak