PageRank Checking Icon



Witaj. Jesteś
gościem na mojej stronie.
 
 
 
 
Żelazo (Fe)
 
 
Rola w organizmie
   Jest nieodzowne do produkcji hemoglobiny. Dzięki niemu tlen dociera do wszystkich komórek organizmu (mioglobina), wzmacnia system obronny organizmu, odpowiedni poziom wpływa korzystnie na pracę serca. Jest niezbędne do rozwoju i funkcjonowania mózgu. Właściwe jego spożycie podnosi wytrzymałość i wzmaga aktywność fizyczną.
 
Niedobór składników mineralnych
   Powszechnym objawem niedoboru jest łaknienie spaczone, czyli apetyt na lód, krochmal, tynk. Zmniejszona jest produkcja hemoglobiny. To prowadzi do anemii. Występują problemy z koncentracją i zapamiętywaniem, zaburzona jest koordynacja ruchów rąk i wzroku.
 
Nadmiar składników mineralnych 
   Badania naukowców wskazują na związek nadmiaru żelaza z chorobami serca i powstawaniem nowotworów. Nadmiar żelaza wiąże się z tlenem.
 
Źródła w diecie
   Najlepszym źródłem żelaza są mało przetworzone produkty spożywcze. Podroby, chude czerwone mięso, zielone warzywa, groch, suszone owoce, zioła, drożdże piwne, grzyby suszone, kasza gryczana, żółtko jaja, wątroba, fasola, szpinak gotowany, mięso z kury, brokuły, ryż, winogrona, brzoskwinie, pomidory, cebula, kapusta, sałata, banany.
 

 
Źródło: Leksykon zdrowia, wydawnictwo  Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała 2006
 
 
 

 
Wspierane przez Hosting o12.pl
© 2007 - 2011 Created Piotr & Jerzy Ratajczak